Recensie: De Flamingo Factor – Stefanie Hoogland
Het aantal zelfstandigen stijgt. En onder hen bevindt zich een groeiend aantal vrouwen. Vrouwen met ambitie, die serieus werk willen maken van hun eigen bedrijf. Maar ondernemen betekent flinke arbeid. De vrijheid die je beoogt te krijgen als ondernemer, gaat bovendien vaak hand in hand met onzekerheden en uitdagingen. Hoe ga je die te lijf? En hoe werk je constructief aan je eigen succes? Met haar nieuwste boek De Flamingo Factor wil business coach Stefanie Hoogland die vragen beantwoorden. Het boek moet ondernemers inspireren om met nog meer plezier en ambitie aan hun eigen bedrijf en succes te werken.
Hoogland richt zich met dit werk specifiek op vrouwen. Want, zo stelt ze, vrouwen ondernemen over het algemeen anders dan mannen. Ze zijn vaak meervoudig ambitieus (hun ambities liggen bijvoorbeeld ook op andere – onbetaalde – vlakken), ze zijn doorgaans bescheidener, beginnen vaak klein en werken veelal vanuit hun gevoel. Soms hebben ze beperkende overtuigingen over zichzelf of hun bedrijf, die een rem zetten op hun groei als ondernemer.
Vanaf het eerste hoofdstuk veegt de auteur de vloer aan met onzekerheid en twijfels. Ze tackelt een breed scala aan mogelijke hobbels in de weg en draagt creatieve oplossingen aan voor allerhande problemen die op het ondernemerspad kunnen komen. Maar wat Hoogland vooral doet is de lezer aanzetten tot stevig denkwerk. Met goedgekozen vragen houdt ze ondernemers in spé een spiegel voor en zet ze hen vervolgens in de actiestand.
In alle hoofdstukken verweeft ze het beeld van de flamingo. Een krachtige, opvallende en sierlijke vogel, die volhardend is, in balans en sociaal. Een dier dat zich kan aanpassen, inzicht heeft en flexibel is. Kortom, een passende metafoor voor de succesvolle ondernemer.
Hoogland – drijvende kracht achter het platform Zij Heeft Ambities en één van de namen achter Zij Onderneemt – heeft voor dit businessboek rijkelijk uit eigen ervaring geput. Als dochter van een ondernemer en zelf al jarenlang ondernemend kent ze het klappen van de zakelijke zweep. Toch is haar toon allesbehalve hautain of betuttelend. Als een persoonlijke coach gaat ze laagdrempelig in gesprek met haar lezers en daagt die uit tot zelfanalyse. Alleen al de inhoudsopgave spreekt tot de verbeelding, met hoofdstuktitels als Trek jezelf uit de modder, Zet je knipperlichten aan, Vijftig tinten flamingoroze en Fake it ’till you make it. Ieder hoofdstuk eindigt met praktische tips. De auteur lijkt te grossieren in oneliners en eyeopeners die de lezer prikkelen om anders tegen een vraagstuk aan te kijken. Tussen de bedrijven door geeft ze gedegen lesjes timemanagement, het vakgebied waarin ze ooit begon. Hoogland verpakt haar adviezen in een luchtige en verfrissende toon, waarmee het boek meer doet denken aan een 176 bladzijden tellende persoonlijke peptalk dan aan een saai, zakelijk boek. Bij het boek hoort een werkblad, Ondernemersvleugels, dat te downloaden is op haar website.
De Flamingo Factor is Hooglands tweede boek. Eerder scheef ze Geef jezelf een break, mama, waarin ze pleitte voor een goede balans tussen werk en privé. Met De Flamingo Factor profileert ze zich steeds meer als een allround expert in vrouwelijk ondernemerschap. Dit boek is niet alleen verplicht leesvoer voor wie een carrière als ondernemer ambieert, maar bevat ook nuttige informatie waarmee vrouwen die al een eigen bedrijf hebben, met hernieuwde energie aan de slag kunnen. Geluk ligt binnen je bereik, maar je moet het wel zelf doen, is de teneur. Of, zoals de pay-off op Hooglands website luidt: Leid jezelf naar succes.
Stefanie Hoogland – De Flamingo Factor
Uitgeverij Réunion
ISBN 97890 79263 172
Mooie recensie, maakt me nog nieuwsgierige naar Stefanie’s boek. Ben er gisteren in begonnen en het pakte me direct. Snel meer tijd vrij maken!
Hoi Stefanie,
Wat een goede, positieve recensie!
Veel plezier met alle reacties die nog gaan komen!
Hartelijke groeten,
Hennie Hoogschagen