Recensie: Weg van de supermarkt – Gerrit Jan Groothedde
Worden boeken met een culinair tintje doorgaans voornamelijk door een beperkte doelgroep enthousiast ontvangen, bij Weg van de supermarkt zal dat anders liggen, vermoed ik. Culinair journalist Gerrit Jan Groothedde richt zich met dit werk op mensen die hun boodschappen halen bij de supermarkt – en dat is zo ongeveer heel Nederland.
Een land waarin volgens Groothedde de meeste mensen niet meer weten wat goed eten is. Écht eten, vol smaak en van een hoge kwaliteit, rechtstreeks van de producent of in ieder geval zo rechtstreeks mogelijk. En hoe komt dat? Omdat de supermarkt bepaalt wat er op tafel komt, stelt Groothedde. Gemaksvoedsel zonder smaak. Bewerkt eten. Zakjes, pakjes en bakjes. Alles de hele week door verkrijgbaar, ook ’s avonds en in het weekend. Ideaal! Precies zoals we het willen.
Maar kan het ook anders? Is er in een willekeurige Nederlandse woonplaats, zeg Almere Buiten, het ‘niemandsland’ waar Groothedde resideert, een gezond, beter en vooral lekkerder alternatief te vinden voor de grootgrutter voor wie alleen het winstoogmerk telt? Weg van de supermarkt wil die vraag beantwoorden. Het boek volgt de auteur in een ambitieus plan: een halfjaar geen eten kopen in een supermarkt. Via inkijkjes in zijn dagboek laat hij de lezer meegenieten van z’n – in eerste instantie moeizame – zoektocht naar andere aanbieders. De schrijver wisselt de dagboekfragmenten af met achtergrondinformatie, productvergelijkingen en interviews met foodies en kleinschalige producenten.
Wat had kunnen resulteren in een gortdroge verhandeling over de voedselindustrie is een levendig en uitermate boeiend verslag geworden dat leest als een trein. Groothedde verstaat de kunst om serieuze kost te larderen met humor en zelfspot en hanteert een flamboyante pen. Bovendien druipt het culinaire plezier van iedere pagina en strooit hij rijkelijk met zijn productkennis.
Maar bovenal schudt Groothedde de consument klaarwakker met ontnuchterende feiten over de supermarktvarianten van ons voedsel en de misleidende informatie die nietsvermoedende klanten klakkeloos slikken. En dat doet hij overtuigend. Zelfs wie na lezing van dit boek trouw blijft aan z’n wekelijkse rondje AH, zal op z’n minst even twijfelen als ‘ie buiten het seizoen een bakje aardbeien in z’n karretje legt.
Gerrit Jan Groothedde, Weg van de supermarkt, uitgeverij Unieboek/Spectrum, ISBN 9789000340934, € 19,99
Reacties
Recensie: Weg van de supermarkt – Gerrit Jan Groothedde — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>